Kerncijfers 2017-08-10T08:59:27+00:00

Mediafin: Het jaar van de lezer

Mediafin, uitgever van de financiële kranten De Tijd en L’Echo, kon zich voor zijn tiende verjaardag geen mooier cadeau wensen: een omzetgroei op de lezersmarkt tot 25,5 miljoen euro. Uittredend CEO Dirk Velghe: “2016 was het jaar van de lezer. We verkochten vier procent méér kranten, groeiden in de losse verkoop en zagen de omzet van de krantenabonnementen met zes procent stijgen. 40 procent van onze abonnees leest zijn krant intussen digitaal.”

Content publishing en tailor-made news

2016 was voor de advertentiemarkt een wisselvallig jaar. Maar de branded content activiteiten van Mediafin kregen een opmerkelijke boost. Daarbij wordt gespecialiseerde content van adverteerders geïntegreerd op de platformen Tijd Connect, Echo Connect en Partner Content, goed voor een bereik van 260.000 ondernemers en opiniemakers. Ook lanceerde Mediafin tailor-made news apps voor enkele banken. Met die apps creëren de banken een uniek nieuwsplatform waarop eigen content wordt gekoppeld aan relevante berichtgeving van De Tijd en L’Echo.

‘Take the Lead’

Dirk Velghe: “Eind 2016 gaven we het startschot voor Take the Lead. Samen met de Vlerick Business School bieden we 200 lezers een gratis opleiding over digitale disruptie. Hiermee stomen we managers klaar voor de nieuwe economie waarin technologie centraal staat, en zetten we De Tijd en L’Echo wederom op de kaart als ‘leidende’ nieuwsmedia voor ondernemers.”

Dirk Velghe geeft de fakkel door

2017 startte voor Mediafin met een wissel aan de top. Na tien jaar geeft CEO Dirk Velghe het stokje door aan Frederik Delaplace. Dirk wordt voorzitter van de Raad van Bestuur. Frederik krijgt de taak om Mediafin aan de top te houden, met de focus op het multimediale aanbod van kwaliteitsjournalistiek.

40%

Lezers van De Tijd en L’Echo consulteren het nieuws nu al voor 40% via digitale kanalen.
De keuze om een divers inkomstenmodel (lezers en adverteerders) uit te bouwen voor álle kanalen draagt zijn vruchten af. Mediafin blijft investeren in digitale kanalen, maar zonder enige intentie om de troeven van papier overboord te gooien.

 

Financiële cijfers

 

Lezersmarkt

Volumes 2016

Betaalde verspreiding (De Tijd & L’Echo)