Kerncijfers 2019-03-21T14:13:40+00:00

Mediafin groeit met 10 procent dankzij meer lezers en adverteerders

Uitgever De Tijd & L’Echo investeert dit jaar 2,5 miljoen euro in productinnovatie

Kwaliteitsvol nieuws werkt, zeker in tijden van fake news. Dat is één van de opvallende conclusies die Mediafin trekt bij de voorstelling van haar jaarresultaten. De omzet van Mediafin is in 2018 gestegen met 10 procent tot 64 miljoen euro, goed voor een recordwinst op ebita-niveau van 11 miljoen euro. Dat heeft het mediabedrijf te danken aan een sterke groei op de lezersmarkt en klimmende advertentie-inkomsten. Mediafin investeert 35 procent van zijn nettowinst, zo’n 2,5 miljoen euro, in productinnovatie.

In 2018 vierde Mediafin de vijftigste verjaardag van De Tijd en de tiende verjaardag van zijn lifestylemagazine Sabato. Het feestjaar trekt zich door in de cijfers die het mediabedrijf vandaag voorlegt: een omzet van 64 miljoen euro met een record ebitda van 14 miljoen euro.

Frederik Delaplace, algemeen directeur Mediafin: “Investeren in compromisloze kwaliteit, multimediale kanalen en geloofwaardigheid rendeert. In tijden van fake news maken De Tijd en L’Echo als meest geloofwaardige nieuwsmerken in België ons elke week wat unieker. Anderen slaan voor ons het gat in de markt, we kunnen de komende jaren dus nog groeien.”

7,2% meer lezersinkomsten voor De Tijd

De uitgever van de nieuwsmerken De Tijd en L’Echo zag de lezersinkomsten van al zijn titels in 2018 verder groeien: De Tijd met 7,2 procent, L’Echo met 3,1 procent en de adviesbladen De Belegger en L’Investisseur met 7,2 procent.

Frederik Delaplace van Mediafin: “Die groei is het bewijs dat er voor kwaliteitsvol nieuws wel degelijk een groeiende markt bestaat in België. De Tijd doet het al vele jaren uitstekend en nu kunnen we daar ook een aanhoudende groei van L’Echo aan koppelen. We weten de ‘renouveau’ in de Franstalige economie mooi te capteren.”

35% van nettowinst investeren in digitalisering

Ongeveer 55 procent van de abonnees van De Tijd en L’Echo leest de zakenkrant tijdens de week digitaal en in het weekend op papier. De digitale nieuwsconsumptie blijft hand over hand toenemen, maar ook de papieren krant en magazines charmeren -zeker in het weekend- nog veel lezers. Ook de smartphone wordt almaar populairder als nieuwskanaal. Daarom investeert Mediafin het komende jaar 2,5 miljoen euro in productinnovatie. Daarbij concentreert het mediabedrijf zich op hoe mobiele en digitale toestellen de manier veranderen waarop lezers nieuws consumeren.

Frederik Delaplace: “Lezers van De Tijd en L’Echo lopen voorop op de rest van de markt in multimediale nieuwsconsumptie. De overgrote meerderheid van onze nieuwe klanten kiest voor digitaal. Vorig jaar kwam nog 30 procent van onze digitale trafiek via mobiel, vandaag is dat al 50 procent. Voor onze investeringen in 2019 is de absolute prioriteit dan ook: mobiel, mobiel, mobiel.”

34,8 miljoen euro aan reclame-inkomsten

Adverteerders spendeerden bij Mediafin in 2018 13 procent meer dan een jaar eerder, inspelend op een sterke reputatie van geloofwaardigheid, ook in advertising. Mediafin breidde zijn gamma de voorbije jaren uit met nieuwe communicatie-oplossingen. Met de gespecialiseerde diensten van Content Republic en de pr-bureaus Comfi, Bepublic en Bereal is Mediafin naast een klassiek mediabedrijf ook steeds meer een professioneel communicatie-adviseur. Die aanpak zorgt ervoor dat het qua reclame-inkomsten tegen de stroom in zwemt.

Frederik Delaplace: “Als mediabedrijf willen we niet enkel reclameruimte aanbieden, we willen van bij het begin van een communicatieproject meedenken met onze klanten. En ook hier draait alles rond geloofwaardigheid.”