Dieter Haerens
Chief Business Development & Partnerships
Onafhankelijke journalistiek en persvrijheid vormen het fundament van alles wat we doen. Onze aandeelhouders, Roularta Media Group en Rossel, stimuleren ons om autonoom onze eigen groei te blijven realiseren.
Dankzij die filosofie is Mediafin een bijzondere speler in het Belgische medialandschap met kwalitatieve merken waaronder De Tijd | L’Echo, Sabato, Mijn Geld | Mon Argent, en De Belegger | L’Investisseur.
De communicatiedivisies van Mediafin, Trustmedia en Bepublic group, helpen onze klanten bij alle aspecten van communicatie. Van crossmediale campagnes tot public relations-strategieën. Bij Trustmedia kunt u terecht voor alles rond advertising, native content en marketing, terwijl Bepublic uw partner in PR en reputatiemanagement is, met als basis datzelfde journalistieke DNA van Mediafin.
Openthebox is sinds 2022 onderdeel van Mediafin. Het dataplatform brengt openbare gegevens van bedrijven samen op één handige plek en laat gebruikers toe om die data makkelijk te visualiseren en te consulteren. Ondernemers en professionals kunnen dankzij deze tool nog beter geholpen worden bij de groei van hun bedrijf.
Roularta Media Group (RMG), opgericht in 1954, is een beursgenoteerde multimediagroep met ruim 1.500 medewerkers en een totale geconsolideerde omzet van ruim 343 miljoen euro. In België is RMG met o.a. Knack, Trends, Libelle, Flair en Feeling, marktleider op het vlak van magazinemerken in het Nederlands en in het Frans. Roularta participeert voor 50% in Mediafin.
De familiale groep Rossel is sinds de lancering van de krant “Le Soir” in 1887 uitgegroeid tot de grootste Franstalige pers- en mediagroep in België. De groep Rossel heeft meer dan 3.700 mensen in dienst voor een geconsolideerde omzet van meer dan 600 miljoen euro. Sinds maart 2022 is daar ook RTL België bijgekomen. Rossel participeert voor 50% in Mediafin.
Mediafin is meerderheidsaandeelhouder in Openthebox.
De Tijd is voor de tweede keer verkozen tot European Newspaper of the Year.
Peter Quaghebeur wordt de nieuwe CEO van Mediafin. De voormalige CEO van SBS Belgium volgt Frederik Delaplace op.
Bepublic Group, de groep binnen Mediafin boven de pr-bureaus Bepublic en Bereal, breidt zich uit met een derde gespecialiseerd pr-bureau, Befirm. Deze nieuwe speler richt zich voornamelijk tot bedrijven die nood hebben aan sterke financiële communicatie.
De 50% deelneming van De Persgroep in Mediafin werd in maart 2018 verkocht aan Roularta Media Group.
Bepublic is een journalistiek pr-bureau.
Bereal is een pr-bureau gespecialiseerd in vastgoed.
Comfi is een toonaangevende consultant voor bedrijfs- & financiële communicatie.
Met een vernieuwde weekendkrant en een echt digitale tabletkrant nemen De Tijd en L’Echo in 2013 twee stappen tegelijk richting verdiepende én digitaal verrijkte journalistiek.
Een internationale jury heeft De Tijd uitgeroepen tot ‘European Newspaper of the Year’, de hoogste Europese onderscheiding voor het concept en het design van dagbladen. De Tijd werd, samen met het Nederlandse Trouw, gekozen uit 232 inzendingen.
Ontwikkeling van een nieuwe activiteit op het gebied van custom content services voor overheden en bedrijven in de zakelijke en financiële dienstverlening. Dit zowel in B2B als B2C markten.
Op 13 maart 2012 zijn De Tijd en L’Echo overschakeld naar Berliner formaat en werden de twee kranten totaal hernieuwd. Het wordt een succes met een totaal aantal lezers in groei.
De kranten worden vanaf dan gedrukt in de drukkerijen van onze aandeelhouders, in Lokeren en Nijvel.
De Tijd en L’Echo zijn ook beschikbaar op smartphones en iPad.
In mei 2010 lanceerde Mediafin de vernieuwde websites voor De Tijd en L’Echo.. Tegelijk wordt voor tijd.be en lecho.be een nieuw toegangsmodel succesvol geïntroduceerd. Belangrijke delen van de websites zijn slechts beperkt toegankelijk voor niet-abonnees. Onbeperkte toegang is er alleen voor betalende gebruikers.
Omdat de lezers én de adverteerders de ‘Schoenmaker, blijf bij je leest’-strategie waarderen, kiezen L’Echo en De Tijd ook voor een ‘onbelemmerde outing’ van hun passie voor business en finance en schakelen over op zalmkleurig papier. Onmiskenbaar zakelijk.
Sabato, het wekelijkse luxemagazine van De Tijd en L’Echo
De Tijd en L’Echo zijn de – enige – zakenkranten van België en spreken met een uitgesproken focus op business en finance een belangrijk lezerspubliek aan. In het weekend maken beide kranten tijd en ruimte vrij voor de persoonlijke interesses. Sabato speelt meer dan ooit in op het speciale leesmoment van het weekend.
Netto en MonArgent, de wekelijkse geldmagazines van respectievelijk De Tijd en L’Echo.
Netto en Mon Argent verschijnen op zaterdag en informeren hun lezers op een heldere en toegankelijke manier over alle facetten van de persoonlijke financiën. Netto en Mon Argent zijn opgebouwd rond drie redactionele basispijlers: Geld & Gezin, Sparen & Beleggen en Budget & Vrije Tijd.
Finalisatie van de reorganisatie en integratie van de twee kranten; alle afdelingen worden gefusioneerd behalve de twee redacties die onafhankelijk blijven. De twee kranten worden gedrukt in de drukkerij van De Persgroep in Kobbegem.
Verhuis van de twee redacties en van de administratieve diensten naar Tour & Taxis in Brussel.
Het bedrijf werd in 2005 opgericht als koepel boven Uitgeversbedrijf Tijd en Editeco, de uitgevers van respectievelijk De Tijd en L’Echo.